Pictura japoneză este renumită pentru simplitatea și utilizarea culorilor. Tablourile au un caracter foarte minimalist, iar artistul se concentrează pe esența a ceea ce dorește să transmită. Astfel, putem observa că aceste lucrări conțin mult mai multe detalii decât orice altă formă de artă. Aceste caracteristici ale tehnicii au făcut-o cunoscută în întreaga lume și au influențat multe alte domenii. În acest articol prezentăm trei curente principale ale artei japoneze de xilogravură și oferim sugestii despre cum tehnologia modernă de imprimare poate aduce un strop de orient în spațiile moderne.
Istoria unică a tehnicii de realizare a xilogravurilor japoneze
Xilogravura este o formă de imprimare în relief, ceea ce înseamnă că imaginea este sculptată pe suprafața unui bloc de lemn cu un instrument ascuțit, iar apoi, prin aplicarea de cerneală, modelul este imprimat pe hârtie.
Istoria xilogravurilor datează din anul 1250. Se consideră că această formă de artă își are originea în templele budiste din Nara. Se presupune că prima xilogravură a fost realizată de Kobo Daishi, un călugăr budist și savant. El a sculptat o imagine simplă a lui Buddha pe o placă de lemn de cedru.
În Japonia, xilogravurile au apărut în secolul al VI-lea. Tehnica a fost introdusă în țară de meșteșugarii coreeni, care au învățat-o de la budiștii chinezi. Inițial, blocurile de lemn erau folosite pentru a grava scripturi budiste pe bucăți de lemn. Ulterior, în secolul al XVII-lea, au început să fie utilizate pentru tipărirea cărților și a graficii.
Arta Ukiyo-e sau imaginile unei lumi trecătoare
Ukiyo-e reprezintă xilogravuri utilizate frecvent pentru a ilustra scene din viața cotidiană a Japoniei. Cele mai obișnuite teme ale acestui curent erau peisajele, portretele femeilor, plantele sau animalele. Acest curent presupunea colaborarea dintre pictor, gravor și tipograf. Era o muncă extrem de minuțioasă și necesita un angajament considerabil din partea tuturor celor implicați în realizarea unei singure xilogravuri.
Cel mai renumit creator de xilogravuri este considerat Hokusai Katsushika (Hokusai). Hokusai era cunoscut pentru grafica, picturile, desenele și schițele sale. Opera sa se concentra în principal pe natură: peisaje și animale. I se atribuie ridicarea artei ukiyo-e la un nou nivel, datorită lucrării sale „Marea valură de la Kanagawa”. Lucrările lui Hokusai sunt adesea percepute ca o punte între pictura japoneză tradițională din perioada Muromachi și stilul ukiyo-e. Opera lui Hokusai a influențat mulți alți artiști, inclusiv pe Vincent van Gogh, Pablo Picasso și Claude Monet.

Stilul shin-hanga și influența sa asupra artei din piețele occidentale
Xilogravurile realizate în stilul shin-hanga aveau scopul de a atrage piața occidentală. Toate principiile acestui curent au fost concepute astfel încât produsele exportate să aibă un mare succes în străinătate. Totul a început cu editorul Watanabe Shōzaburō, care, observând cerințele pieței occidentale, a dorit să creeze o modă pentru orient. În viziunea sa, Japonia și grafica sa trebuiau să devină un succes de marketing. Astfel a luat naștere era „noilor xilogravuri” - artiștii occidentali, inspirați de tehnica japoneză, au început să creeze lucrări care, în timp, au devenit o sursă de inspirație pentru artiștii estici. Această inversare a rolurilor și influența puternică a artei occidentale pot fi observate mai ales în utilizarea ulterioară a jocului de lumini și a efectului de acuarelă în Japonia. Unul dintre artiștii de frunte ai acestui curent, adesea publicat de Watanabe, a fost Ohara Koson (Shoson, Hoson). Cele mai remarcabile lucrări ale sale includ: „Vulpea dansând cu o pălărie din frunze de lotus”, „Pasărea și Păianjenul pe Ramură” și „Ciorile în lumina lunii pline”.

Sōsaku-hanga - o lucrare, un singur artist
Spre deosebire de alte curente, stilul sōsaku-hanga sublinia rolul important al artistului în realizarea xilogravurii. Întregul proces era realizat de o singură persoană, ceea ce necesita mult timp, muncă și răbdare. Începutul mișcării sōsaku-hanga este considerat momentul în care a fost creată lucrarea „Pescarul” de Kanae Yamamoto în 1904 - xilogravura a fost desenată, sculptată și tipărită exclusiv de acest artist. Principiul așa-numitului „auto-imprimare” a devenit dominant și a luat amploare în Japonia postbelică.
Tablouri în stil japonez imprimate pe pânză
Tablourile japoneze sunt o modalitate excelentă de a adăuga motive orientale în decorul interiorului. Acestea pot servi ca punct central într-o încăpere sau pot deveni parte a unui aranjament mai amplu.

Colecția de tablouri orientale pe pânză disponibilă în magazinul nostru este o colecție de lucrări care înfățișează peisaje estice, costume tradiționale și obiceiuri. Dacă ești atras de arta japoneză și îți dorești elemente decorative inspirate de orient, te invităm să vizitezi galeria noastră. Tablourile cu motive japoneze se potrivesc perfect în living, dormitor sau hol. Merită să le combini cu alte ornamente cu tematică similară.